Po co koniowi szyja?

Po to, aby przytrzymać głowę, to najprostsza odpowiedź. Owszem, ale nie tylko. Koń używa szyi jako balastu do utrzymania równowagi. Aby poprawnie ćwiczyć z koniem, dbać o jego dobre samopoczucie, powinieneś, powinnaś poznać funkcjonowanie ciała konia. W tym artykule opiszę główne mięśnie grzbietu i brzucha odpowiedzialne za przemieszczanie się.

Mówiąc o koniu nie mogę pominąć faktu, że w naturze był zjadany przez drapieżniki i cała jego konstrukcja, a także fizjologia są przystosowane do biegu. Skóra wpływa na głębsze partie tak, że napięcie skóry motywuje mięśnie i szkielet w momencie kiedy koń musi rzucić się do ucieczki. Mięśnie są ułożone w kilka warstw, które współpracują ze sobą, aby poruszyć grzbiet konia. Warstwa powierzchowna mięśni ułożona zaraz pod skórą, to mięsień ramienno-głowowy ( brachio-cephalique*), który łączy kość skroniową z ramienną – biegnie na szyi; mięsień czworoboczny (trapeze ) i najszerszy grzbietu ( grand dorsal ) ułożone bezpośrednio pod siodłem. Głębszą warstwę stanowią mięśnie: epineux, longissimus, ilio-costal zgrupowane pod nazwą masse commune. Usytuowane są po obu stronach kręgosłupa. * pozostawiam oryginalne nazwy mięśni, aby łatwiej zlokalizować je na zdjęciach.

Na schematach możesz zauważyć, że z przodu mięśnie te łączą się z kręgami szyjnymi, a z tylu z miednicą, pozwalają dzięki temu przenieść siłę napędową od tylu do przodu.

Mięsień nie pracuje nigdy sam, łączy swoje działanie z antagonistą. Mięśnie grzbietu współpracują z mięśniami brzucha. Łańcuch grzbietowy (zaznaczony na schemacie na czerwono) powoduje uniesienie głowy do góry i wygięcie grzbietu, natomiast skurcze łańcucha brzusznego (kolor żółty) powodują obniżenie głowy i zaokrąglenie grzbietu.

Aby pomóc ci zrozumieć dlaczego w pracy koń powinien mieć okrągły grzbiet zatrzymam się na charakterystyce pierwszych kręgów piersiowych (na wysokości kłębu) Ich wyrostki kolczyste są dłuższe niż w pozostałych kręgach dlatego, gdy koń unosi głowę mogą zahaczać o siebie i sprawiać ból, co prowadzi do reakcji obronnych. Kiedy koń obniża głowę więzadła: karkowe i nadkolcowe, które wspomagają pracę mięśni grzbietu, rozciągają się i powodują rozchylanie wyrostków kolczystych na kształt otwartego wachlarza.

Nie można zadbać o dobrą pracę grzbietu, bez wzmocnienia mięśni brzucha. Niewyrobione mięśnie brzucha powodują, że grzbiet się zapada. Przy wygiętym grzbiecie koń nie może prawidłowo unieść jeźdźca. Nie jest zdolny do dźwigania ciężaru bez napięcia mięśni grzbietu. Aby unieść ciężar jeźdźca musi napiąć mięśnie grzbietu, a to prowadzi do zmęczenia, zakwasów, mięśnie nie mogą być napięte bez przerwy. Aby nie wpaść w zaklęty krąg działań, które prowadzą do frustracji i zniechęcenia konia do pracy, należy wzmocnić mięśnie brzucha.

Wyciągnięcie głowy w przód i do dołu pomaga zaangażować tylne nogi pod tułowiem konia, wzmocnić mięśnie brzucha i uelastycznić linię grzbietu. Ćwiczenie to (descente d’encolure) należy wykonać przy zachowaniu aktywności konia. Bez aktywnego ruchu w przód nie ma mobilizacji mięśni brzucha.

Jak wzmocnić łańcuchy mięśni: grzbietowy i brzuszny?

Pracuj na koniu w posturze „niskiej i okrągłej” czyli przed zebraniem pozwól mu wyciągnąć głowę w przód i w dół, przy zaangażowaniu tylnich nóg. Dobrym ćwiczeniem jest cofanie, a także praca z belkami na ziemi. Kiedy jesteś w stajni lub na paddocku podawaj koniowi marchewkę między przednimi nogami i przez kilka sekund utrzymuj w tej pozycji. W czasie pracy na ujeżdżalni wykonuj przejścia zstępujące. O przejściach pisałam tutaj 👉  Przejścia

Korzystałam z artykułu na blogu equipedia.ifce.fr

Zdjęcie na okładce: Maciej Załuski

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anna
Anna
3 miesięcy temu

Super Kasiu!